Wednesday, April 21, 2010

kelajuan anda menaip berapa? NAK TAW?

fast-typing

Kalau anda seorang yang biasa dengan internet, maka dua senjata utama anda adalah keyboard dan mouse! kan! kalau lah tiada benda nie, atau salah satu dari benda nie rosak, tergendalah lah projek kan.

Dan sambil-sambil aku wonder pasal keyboard dan mouse nie, aku terasa kelajuan menaip ku agak laju berbanding 2-3 tahun lepas, aku boleh tulis entry sambil memikirkan apa isi entry itu, berfikir dan dalam pada masa yang sama menaip! perkara biasa bah itu kan.

Baru-baru nie aku hantar resume kepada satu syarikat untuk mohon kerja, dan salah satu kemahiran yang dia perlukan adalah kelajuan menaip!! dia perlukan kelajuan 25 wpm…

So aku pun fikirklah apa itu WPM, ia merupakan “Word Per Minute”, dan aku jumpa satu laman web yang membantu pencarian ku….Aku boleh test kelajuan ku menaip, dalam BI and BM…

Aku rasa, benda nie ada faedahnya kalo kamu cuba, sapa2 yang rasa dirinya hidup bersama keyboard, anda perlu ukur kelajuan anda, dan kasi laju lagi kalo boleh, kasi save masa!!

Ini pun salah satu skill yang menarik dan bukan senang mo capai 45 WPM mcm yang dibawah nie (ini rekod selepas percubaan yang ke-50++) hahaha…

\

Nak taw berapa laju anda menaip...jom masuk sini...

43 perkataan

Speedtest

1 comment:

HoneyBUZZin said...

hehe...WPM - Word Per Minute....