Thursday, April 1, 2010

Divide and CONQUER

Divide and Conquer Math smaller

BERPECAH dan TAKHLUK???

ini bukan perkara negatif, tapi bagi aku AYAT ini lebih kepada MEMBINA KEKUATAN DIRI!!

YES! it is positive…

Mari lihat diri kita sendiri, adakah kita SEORANG yang “PACK”? pack disini bermaksud, ada macam-macam dalam fikiran kita, semua benda kita nak BUAT, tapi MAMPUKAH KITA??

AKU sendiri ada pengalaman, dimana, aku nak buat semua benda yang aku suka, benda yang aku minat dan juga kewajipan aku dalam satu masa…analogi yang mudah, aku nak makan MEE GORENG MAMAK, NASI GORENG KAMPUNG juga, BURGER AYAM azura baru, MILO ais susu lebih..

TAPI, mampukah perutku menyimpan semua benda tu dalam satu masa????

begitu juga dengan pemikiran kita……..

“Overburdening, by trying to carry too many loads all at once, will crush you physically, destroy you mentally and wreck you emotionally”…Kompmeyer

Kebanyakkan orang “CARRY the LOAD of TOMMOROW” dalam imaginasi mereka dengan pemikiran berikut:

“what will I do about that'”

“suppose this should happen”

“when will i find time to do so many things?….see so many peoples?…go so many places?

jadi apa mesej yang ingin disampaikan oleh ayat “DiVIDE and CONQUER”???

“LIVE only ONE day at TIME…LIVE today”

hidup untuk hari ini, simpan hari esok, simpan hari semalam…

JA’

p/s: aku sedang belajar untuk membahagikan masa dan buat satu perkara “part by part”..walaupun sukar untuk berbuat demikian..

No comments: